“Cere și ți se va da”
                         Matei 7: 7-8

Nu-i așa că ar fi minunat să înceapă anul cu un salariu mai mare? Atunci, poate cerem o majorare? Timp mai este, și e prielnic!

Însă înainte de a purcede la o cerere de majorare, consultă regulile de majorare a salariului în compania ta (în caz că acestea sunt stipulate în vreun document.) De ce? Pentru că acolo poți găsi unele criterii pe care odată ce le cunoști, îți dai seama dacă te încadrezi sau nu în ele. Mai mult de atât, când ceri o majorare de salariu, managerul sau directorul te poate întreba dacă cunoști criteriile de acordare a unei majorări. Dacă vei răspunde cu “nu”, el te poate ruga să le citești mai întâi și apoi să revii. Aici se va încheia primul dialog. Astfel, întâi de toate informează-te.

Când să ceri o majorare de salariu?

Timpul este important atunci când ceri o majorare de salariu. La acest capitol există mai multă detalii, pentru că timpul poate fi de mai multe feluri. Ne putem referi la timpul pe care angajatul l-a petrecut în companie, la timpul de activitate al companiei sau la timpul personal al directorului.

Timpul companiei.

Unele companii oferă majorări de salariu în intervale de timp anumit (de pe 1 pe 20 decembrie sau iulie etc). Dacă nu ești sigur că te vei găsi în lista celor care vor primi majorarea de salariu anuală, vorbește cu directorul sau managerul tău cu una sau 2 luni înainte de majorarea stabilită. Dacă începe în luna decembrie, eventual, fixează o întâlnire în intervalul octombrie-noiembrie. 

Tot referitor la companie, nu este indicat să ceri o majorare de salariu atunci când firma trece prin “vremuri grele” – se află în criză grea; e pe muchie de cuțit, într-un posibil prag de faliment; tocmai a pierdut un număr mare de angajați. Însă dacă la acest amănunt răspunsul tău e “compania mea mereu e în criză, în așa fel nu voi putea cere niciodată o majorare de salariu” – atunci ori vorbim despre o exagerare, ori compania e o problemă, și în loc de majorare se poate opta pentru un alt loc de muncă.  

Timpul personal al directorului

Se spune că pentru a primi o majorare până și astrele trebuie să se alinieze. De fapt, îți crești bine șansele și dacă alegi timpul potrivit. 

Directorul sau managerul e și el om. Asta înseamnă că dispoziția se numără printre factorii care influențează decizia. Dacă s-a întâmplat vreun accident în oficiu care l-a iritat, dialogul cu privire la o eventuală majorare poate deveni “piperat”. Sau dacă urmează un eveniment important care îl face să retrăiască, din nou nu va fi capabil la maxim să ia o decizie pozitivă.  

Se mai spune că șansele sunt mai mari să primești o aprobare dimineața, când încă nu au apărut factori care l-ar putea deranja. Tot un timp bun ar fi prima oră după prânz, pentru că pe stomacul plin deciziile pozitive vin mai ușor.

Timpul angajatului petrecut în companie.

De obicei, majorările de salariu vin la jumătate de an sau la un an. Pentru că aceasta e o perioadă minimă în care se poate observa un progres al companiei după venirea angajatului. Va fi dificil să primești o mărire de salariu în prima lună la cererea ta. E nevoie de răbdare. 

Cum să nu ceri o majorare de salariu?

Când un angajat cere o majorare de salariu, de mare importanță sunt argumentele. Nu se recomandă să fie folosite argumente de genul “mi s-a scumpit chiria, am nevoie de mai mulți bani.”; “a apărut în familia noastră un nou copil.”; “e inflație în țară, a scăzut dolarul și am nevoie de mai multe surse financiare.”
Asemenea argumente, deși par convingătoare și logice, descriu numai interesele angajatului. Însă într-o cerere adresată angajatorului, sau într-un dialog cu acesta în primul rând trebuie puse în evidență avantajele și beneficiile angajatului pentru compania propriu-zisă.

Cum să ceri o majorare de salariu?

Menționează ce ai realizat.

Angajatul trebuie să scoată în evidență rezultatele, beneficiile pe care le-a adus companiei. Poate să vină cu statistici sau grafice în care să compare situația companiei până și după venirea lui. Spre exemplu: “în primul meu an de angajare am adus 500 de lead-uri noi. Astfel vânzările au crescut cu 8% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.”

Menționează care sunt planurile tale.

E bine când enumerăm realizările noastre ca angajați, dar pentru a mări impactul, se poate de menționat și care sunt planurile. “Pentru următoarele 5 luni am pregătit o nouă campanie de marketing, care după calculele mele va duce la o creștere de vânzări cu circa 4%.”

Când scoatem în evidență un plan de viitor, garantăm angajatorului că ne pasă de munca noastră, că suntem responsabili. 

Pregătește o versiune scrisă a argumentelor tale.

Deseori, managerul care răspunde de majorarea salariului tău trebuie să se consulte cu cineva de mai sus. Dacă venim cu un raport în formă scrisă a cererii de majorare cu argumentele necesare, managerul le poate folosi în dialogul cu directorul.

Dacă primești un “nu”, folosește-l.

Fii pregătit că poți primi un “nu”. Însă acest răspuns te poate ajuta. Întreabă ce trebuie să faci ca să obții majorarea, care sunt criteriile. Când managerul îți dă un răspuns constructiv, primești un obiectiv, pe care după ce îl realizezi, obții majorarea mult râvnită. Însă dacă managerul încearcă să te evite sau îți oferă un răspuns batjocoritor, atunci e timpul să gândești dacă se merită să mai rămâi în companie, sau a venit vremea pentru “la revedere”. 

Munca trebuie să fie apreciată!

Concluzie.

Când vrei să ceri o majorare de salariu ține cont de:

  • Criteriile proprii de majorare salarială din cadrul companiei;
  • Timpul directorului, vremurile companiei, timpul tău petrecut în companie;
  • Dispoziția directorului tău;
  • Rezultatele pe care le-ai adus companie; menționează-le, demonstrează că firma are nevoie de tine;
  • Planurile tale în cadrul companiei;
  • Varianta scrisă a avantajelor, beneficiilor, reușitelor tale întru dezvoltarea companiei;
  • Răspunsul “nu” ; folosește-l pentru a cunoaște ce trebuie să faci pentru a dobândi mărirea salariului.

 

Autor: Bărbău Cătălin

Cum depășești frica vorbitului în public? Cum îți ajuți copilul să depășească frica vorbitului în public?