Vocea ta, alături de o pronunție clară, are puterea de a te ajuta să exprimi exact ce vrei. Pe de altă parte, tot vocea poate să te dea de gol în momente dificile. Cum utilizezi vocea ta așa încât să îți fie aliat în comunicare?
Te salut, sunt Diana Ungureanu, trainer de dicție și comunicare la Professional Speaker. Astăzi vreau să vorbim despre vocea ta și cum să lucrezi cu ea. Vocea este o parte foarte importantă din comunicare. De aceea, merită să îi acorzi atenție dacă vrei să ai impact.
Vocea are mai multe caracteristici, pe care le folosim în funcție de diferite situații. De exemplu, pentru cei care cântă, este foarte important diapazonul vocii. Asta înseamnă că ei vor ști exact care este cea mai înaltă și cea mai joasă notă muzicală pe care o poate cânta. Însă această caracteristică nu influențează comunicarea. În schimb, atunci când vorbim, avem nevoie de alte caracteristici ale vocii. Astăzi îți voi povesti despre 3 din ele: volumul, ritmul și accentul.
Volumul vocii
Volumul vocii este cel cu care ne putem face auziți. Și spun asta la sensul propriu. Imaginează-ți cum cineva îți vorbește foaaarte încet, iar tu te chinui să îl auzi. E plăcut? Clar nu mai vrei să asculți așa persoane. Și nici nu cred că vrei să fii tu cel care nu este auzit. Pe de altă parte, nici să vorbești prea tare nu e bine. În acest caz, se creează impresia că strigi, iar asta trezește senzații neplăcute.
Cât de tare e nevoie să vorbești? Dacă ai un public mare, atunci te adaptezi așa încât să te audă cel mai îndepărtat om. Dacă ai în față una sau câteva persoane, atunci volumul vocii este mai mic. Atunci când ai un microfon, vocea ta trebuie să aibă un volum moderat, pentru că ea va fi amplificată în boxe.
Ritmul vocii
Ritmul este cel care te ajută să te faci înțeles și să menții atenția celor cu care vorbești. Aici e necesar să îți spun despre debitul verbal, care este un parametru important al ritmului. Debitul verbal este numărul de cuvinte pe care îl spui într-un minut. Dacă ai prea multe cuvinte pe minut, riști să nu fii înțeles corect, deoarece oamenii nu reușesc să proceseze în minte ceea ce le vorbești. Iar dacă ai un ritm prea lent, poți deveni plictisitor.
Care este ritmul ideal? Cel mai bine este să ai un ritm ușor mai lent cu persoanele mai în vârstă și ușor mai alert cu cei mai tineri. Totodată, accentuează cu un ritm mai lent și un volum mai tare ceea ce este mai important.
Accentul
Accentele în comunicare sunt de 2 tipuri: afective și logice. Cele afective oferă stare și emoție discursului. Accentele logice te ajută să transmiți sensul exact în comunicare. Emoțiile și logica sunt cele 2 componente care fac mesajul tău să ajungă și să fie înțeles corect de cei care te ascultă. Accentuează starea și cuvintele-cheie atunci când vorbești, iar asta îți va garanta impactul asupra celor cu care comunici.
În experiența mea de lucru la cursul de dicție și comunicare, am observat cât de mult sunt neglijate calitățile vocii. Așa că, alături de o pronunție corectă, exersăm utilizarea vocii la curs, iar 2 lecții sunt dedicate acestui instrument care face magie în comunicare.
Vrei și tu să ai impact utilizând dicția și vocea? Vezi detalii aici: dictie.speaker.md și ne vedem la curs! 🙂
Volumul potrivit, ritmul adaptat și accentele logice și afective au puterea să te susțină sau să te ducă la eșec. Folosește-le conștient, deoarece în comunicare vocea ta face diferența!