Atenția este una dintre cele mai prețioase resurse în secolul XXI. În lumea rapidă de astăzi, caracterizată de dispozitive digitale mereu active și cicluri media ce rulează non-stop, captarea atenției publicului nostru este crucială pentru succesul în comunicare. Cu atât de multe distrageri care ne dispută timpul, trebuie să căutăm activ și să câștigăm atenția publicului nostru.
Din păcate, captarea urechilor și ochilor nu este suficientă. Obținerea atenției este doar prima bătălie; menținerea ei reprezintă o altă provocare. De aceea, comunicatorii inteligenți nu doar folosesc metode active pentru a captura atenția, ci lucrează și la menținerea ei. Atenția susținută se mai numește angajamentul publicului. Dacă reușești să-ți „angajezi” publicul, acesta va rămâne concentrat și-și va pierde mai greu atenția. În plus, vei avea o șansă mai bună să demonstrezi relevanța și importanța subiectului tău. În acest sens, iată trei abordări pentru a-ți conecta publicul.
Trei Modalități pentru Angajamentul Publicului
Angajamentul Fizic
Unde merge corpul, va merge și creierul. Orice implică publicul în mișcări fizice va crea angajament. Fie că oferi o prezentare în persoană sau online, gândește la modurile în care poți include angajament fizic în activitățile tale de pe scenă.
De exemplu, poți face oamenii să urmărească un videoclip, să citească un material de lucru, să dea click pe ecranele lor, să ridice mâna sau să folosească reacții virtuale. Toate aceste procedee transformă publicul în participanți sau părtași la comunicarea ta. O simplă invitație de genul “Întoarceți-vă către persoana de lângă voi și zâmbiți-i” sau “Citiți ce este pe slide și împărtășiți-vă gândurile” îi poate implica.
Angajamentul Mental
Limitează tendința publicului de a face mai multe lucruri simultan. Există două modalități simple de a face acest lucru:
Pune întrebări pe parcursul prezentării tale. Publicul tău rămâne conectat la ce întrebi, fără a sta „cu capul în nori” gândind la „ce va mânca la cină”. Când pui o întrebare, oamenii încep aproape automat să-și formuleze răspunsul, trecând astfel de la ascultarea pasivă la participarea activă.
Adaugă în prezentarea ta declarații provocatoare, statistici, analogii. Declarațiile provocatoare sau datele intrigante stârnesc curiozitatea și încurajează publicul să-și pună singur întrebări. Analogiile ne permit să comparăm ceea ce știm cu ceea ce nu știm, folosind cunoscutul pentru a explica necunoscutul. Invocarea analogiilor invită la implicare, determinându-ne să gândim activ. În același timp, supra utilizarea metaforelor sau a comparațiilor complexe pe care oamenii nu le pot urmări sau înțelege, va lucra împotriva prestației tale.
Angajamentul Lingvistic
Angajamentul lingvistic se referă la utilizarea limbajului care călătorește în timp și perspectivă prin experiențele comune. Folosirea unui limbaj inclusiv înseamnă să inviți oamenii în comunicarea ta. De exemplu, suntem programați să fim atenți când auzim numele nostru sau când auzim cuvântul “tu”. Menționarea numelor participanților și folosirea unor expresii precum “După cum știți…” sau “Vă puteți întreba…” sau “Astăzi veți învăța…” îi poate atrage.
Limbajul care călătorește în timp îi duce pe oameni din prezent în viitor sau în trecut. Poți folosi expresii precum “Imaginați-vă…” sau “Ce-ar fi dacă ați putea…” sau “Vă închipuiți…” pentru a-i duce în viitor. “Vă amintiți când…” sau “Gândiți-vă la momentul când…” îi va duce în trecut. Conectați oamenii prin experiențe sau credințe comune pentru a crea un teren comun de înțelegere și apropiere.
Tehnicile de angajament pot fi folosite în orice moment, dar sunt deosebit de importante la începutul și sfârșitul prezentării. Gândește-te la modul în care debutează un film de acțiune. Ne captează interesul la început, apoi rezonează cu un sfârșit ce rămâne în memorie. Dacă începi cu “Salut, mă numesc…”, ai ratat o ocazie de aur de a angaja publicul imediat. În mod similar, angajarea publicului prin adresarea unei întrebări, efectuarea unui sondaj, afișarea unui videoclip sau utilizarea unei analogii înainte de a te prezenta stabilește un ton energic.
Captarea și menținerea atenției publicului este crucială pentru succesul comunicării. Dacă te gândești la oricare comunicare și comunicator pe care îi găsești drept exemple bune de urmat, aceștia probabil folosesc unele dintre tehnicile de angajament fizic, mental sau lingvistic discutate mai sus.
Ceea ce ai de spus este important, așa că oferă-ți cea mai bună șansă de a transmite mesajul, ideile, gândurile tale. Captează atenția și cel mai important, Menține-o.