comunicare non verbala Cum tăcerea poate comunica mai mult decât cuvintele?

La prima impresie poate părea absurd, însă este foarte rațional. Haideți să ne aducem aminte de epoca semnelor și semnalelor, unde acum două milioane de ani strămoșii noștri au descoperit focul, folosit ca un semnal și topoarele cu care făceau semnele. De asemenea era prezent și limbajul corpului, semne făcute cu brațele și mâinele. De atunci erau folosite aceste mesaje non-verbale, și tăcerea era instrumentul de comunicare esențial în viața acestora.

Comunicarea non-verbală a fost întotdeauna subiectul atenției, deoarece este considerată o sursă inepuizabilă de informații despre comportamentul și intențiile altora. Trebuie de evidențiat faptul că, în comparație cu cuvintele simple, comunicarea non-verbală este mai rapidă, mai puțin conștientă și mai puțin controlabilă, deoarece este înnăscută și nu este mediată de filtre raționale de gândire.

Comunicarea este instrumentul care ne permite să intrăm în relații cu ceilalți, dar când trebuie să comunicăm cu străinii, realizăm că cunoașterea limbajului nu este suficientă pentru a comunica. Sensul comunicării depinde nu numai de alegerea termenilor sau a conținutului mesajelor, ci mai ales de modul în care sunt exprimate mesajele și de relația dintre comunicator și interlocutor.

Unul dintre primii cercetători interesați de eficacitatea mesajelor verbale și non-verbale a fost Albert Mehrabian, profesor de psihologie socială la Universitatea din Los Angeles. În 1972, a elaborat un model și a evidențiat comportamentul comunicării, împărțind-o în trei elemente: limbajul corpului, tonul vocii și cuvintele. Potrivit lui Mehrabian, atunci când doi sau mai mulți oameni interacționează unul cu celălalt, sensul comunicării vine din limbajul non-verbal prezent în toate interacțiunile umane.

Îată 3 sfaturi în comunicarea non-verbală:

  • Contactul vizual

În timpul unei conversații, oamenii se concentrează de cele mai multe ori asupra ochilor. Și, potrivit unor cercetări, acesta preia 60% din timpul întregului dialog.

  • Zâmbește mai târziu

Să zâmbești este bine, dar așteaptă puțin…

Potrivit lui Leil Lowndess, autor al cărții  “How to Talk to Anyone: 92 Little Tricks for Big Success in Relationships, zâmbetul imediat își pierde importanța. Sau, mai degrabă, nu prețuim persoana pe care o avem în fața noastră. Cea mai bună acțiune este să aștepți un moment… Chiar dacă este mai puțin de o secundă, va fi un zâmbet mai convingător și mai personalizat.

  • Spațiu, pauză și mișcare

Știind cum să utilizezi mișcările în spațiul în care acționezi, vei ști să captezi atenția în timpul comunicării. Tocmai pentru că ființele umane sunt în mod natural atrase de mișcare: dacă schimbăm poziția, captăm atenție. Acest aspect este util în special atunci când vorbim în public, deoarece îți permite să evidențiezi punctele-cheie ale discursului tău.

 Cunoașterea și recunoașterea semnalelor de comunicare non-verbală poate îmbunătăți activitatea de comunicare, o face mai eficientă, și de asemena poate contribui la înțelegerea corectă a mesajelor altor persoane.

➡ Dacă vrei să afli mai mult despre cum corect să utilizezi comunicarea verbală și non-verbală, și eficiența acestora, îți recomand să participi la cursul de Public Speaking și Dicție, înregistrându-te pe: CURS.SPEAKER.MD

Autor: Elnara Atamaliev