Probabil, că în practica ta de elev te-ai întâlnit și tu cu o astfel de frază, fie că ai rostit-o singur, fie că ai auzit-o de multe ori de la colegii tăi. Este una dintre cele mai celebre fraze printre rândurile elevilor anilor 1990 – 2000, care, cu regret până și astăzi persistă prin școlile noastre. La prima vedere nu pare nimic grav însă … Sunt sigură că și voi ați auzit răspunsuri asemănătoare, din partea profesorului: – Nota 2, stai jos! sau – Ionică de ce nu ai învățat?! sau – Bine, azi te iert, dar data viitoare dacă nu răspunzi vei primi 2 de 2. Ne-am înțeles?!

Elevul se așează în bancă cu o ușurare că a scăpat de această dată, chiar poate pe alocuri simte în interiorul lui o stare de parcă a câștigat o bătălie. O bătălie oare cu cine?! Cu profesoara? Cu temele de acasă, care sunt infernale pentru el sau totuși cu el însuși?! Și totuși care este motivul pentru care elevul refuză să răspundă, chiar nu a învățat temele sau totuși persistă o frică de a răspunde în fața clasei?

După mărturisirea elevului că nu a fost pregătit la lecție îi putem aprecia calitățile de sinceritate și curajul că a declarat binevol că nu a învățat. Însă, acest gest fiind practicat a doua oară, cultivă în comportamentul lui fapte de a o mai repeta, iarăși și iarăși. Și totuși mulți se întreabă: Ce este rău în acest fapt? Doar elevul nu a fost pregătit, însă a fost sincer?

Din păcate puțini sunt cei care conștientizează ce ascunde de fapt acest răspuns, nici măcar eu nu mi-am dat seama până nu am început să lucrez cu adolescenții ce vin la cursul de Oratorie. Atitudinea că voi avea o altă ocazie să răspund, nu face altceva decât să scadă din reușitele unui elev, să-l încurajeze să nu-și asume responsabilitatea temelor de acasă, să scape cumva de a ieși în fața clasei pentru  a nu se face de râs în fața colegilor și a profesorului. O astfel de atitudine își lasă amprente negative care împiedică crearea obiceiurilor productive. Aceste obiceiuri fiind desfățurate zi de zi îi responsabilizează pe elevi, ca urmare, formând baza caracterului unui om de succes.

O regulă care o am în cursul meu și care o anunț chiar în primele minute de la prima lecție este: Nu exista data viitoare! Discursul este obligatoriu!

Actualmente răspunsul în fața clasei este din ce în ce mai puțin practicat, astfel ne mărturisesc copii ce vin la curs. Și chiar în cazul în care răspund în fața clasei, nu au o explicație clară de ce este nevoie să ieși în fața clasei, de ce să mă învăț să răspund în fața colegilor și să devină un obicei care mă maturizează și responsabilizează?! Plus la toate că mai sunt și colegi care își permit să râdă și să își bată joc de cei ce ies în față.

Vorbitul în fața clasei nu este ceva irealizabil pentru cei ce au frică de a răspunde tema în fața clasei, emoțiile sunt inevitabile – ele sunt o parte din noi, însă le putem gestiona într-un așa mod încât să–ți îmbunătățești discursul.

Rezultatele frumoase se obțin cu multă încredere, multă muncă, eșecuri și iarăși muncă. Dragi elevi chiar vă încurajez să răspundeți în fața clasei sau în fața unui auditoriu mare, de fiecare dată când aveți posibilitatea, să nu le eviți, cu toate că poate conștientizezi că nu va fi cel mai bun discurs. Vă îndemn să vă oferiți un feedback între colegi despre discursul ținut. Astfel vei învăța din greșeli, vei elimina barierele și fricele de a vorbi în fața unui grup, îți vei dezvolta abilitățile de a comunica eficient și nu în ultimul rând îți vei crește încrederea în tine astfel devenind mai puternic și vei obține mai mult succes în ceea ce faci.

Când îți dorești să depășești frica de a răspunde în fața clasei sau să ai o prestație mult mai bună în fața oricărui public, te aștept la cursul Professional Speaker Junior! Următorul curs îl începem din 25-26 aprilie, mai multe detalii găsești aici: JUNIOR.SPEAKER.MD .

Mult curaj în dezvoltarea ta personală și profesională! 🙂